Субота, 05.07.2025, 04:28
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [6]
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 112
Друзі сайту
  • Сайт Гриньківської ЗОШ
  • Сайт Стьобайло Н.І.
  • Сайт Криштопи М.А.
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Погода
    Сайт Курченко Галини Вікторівни
    Головна » Статті » Мої статті

    Теоретичне обгрунтування – з досвіду роботи

    Проблема, над якою працюю:

    «Розвиток творчих здібностей учнів та їх пізнавальної активності на уроках через призму різних форм та методів роботи»

    Актуальність

    Як перетворити навчання на цікаве заняття? Це питання задає собі кожний вчитель. Гармонійний розвиток особистості неможливий без виховання її творчої активності. Іноді можна почути, що математика складна, суха і нецікава наука. Людей, які люблять математику, це вражає й ображає. Математика сувора, але красива й глибока, як чиста криниця. А завдання  вчителя і полягає в тому, щоб розкривати перед учнями її емоційний бік, чуйну і вродливу стать. Як краще цього домогтися? Красивими, цікавими уроками. Уроками, які пробуджують цікавість і працьовитість, фокусують увагу і зосередженість. Отже, нестандартний урок. Він не вкладається в рамки виробленого і сформульованого дидактикою. На цьому уроці можна не дотримуватись чітких етапів навчального процесу, методів, традиційних видів роботи. Для такого уроку характерною є інформаційно-пізнавальна система навчання — оволодіння готовими знаннями, пошук нових форм викладу, розкриття внутрішньої сутності явищ через гру, змагання або нетрадиційні форми роботи з дітьми, використовувати власні дидактичні матеріали, часто саморобні і тим більше корисні для учнів. Моє завдання – помітити в дитині творчі здібності і допомогти розвивати їх. Чому я обрала цю тему?  У мене виникло питання, як підвищити рівень знань з математики та фізики для здачі ЗНО та вступу до  вузів і як обдарованим дітям досягнути вершин даної науки. Пройшло декілька років. Я бачу успіхи своїх учнів і перші невдачі. Вчаться ніби з інтересом, прагнуть до знань, але багато у чому їм не вистачає навичок самостійної роботи, відповідної установки. Це змусило мене шукати індивідуальні підходи у роботі з дітьми.

    Одним із основних чинників, що впливають на ставлення до навчання, є психологічна атмосфера в класі та школі. Якщо дитина відчуває увагу до себе з боку вчителів, зацікавленість у її успіхах, доброзичливість, то з радістю йде до школи та приділяє навчанню набагато більше уваги, що позначається на результатах навчальної діяльності. У іншому разі в дитини формується байдуже, а іноді негативне ставлення до школи, що впливає на якість навчання. Ми вчимо своїх учнів, готуючи основу їхнього майбутнього, яке досить складно спрогнозувати: важко уявити, чим займатимуться теперішні учні через десяток років після закінчення школи, які навички та знання їм знадобляться найбільше. Однак можна передбачити, що вміння критично мислити й ефективно здобувати знання буде актуальними для них усе життя. З огляду на все це, а також тому, що зростають темпи розвитку науки й обсяги нової інформації, ми повинні готувати активних, самостійних, здатних приймати рішення людей з розвиненими творчими здібностями.

    Далеко не всі учні захоплюються математикою та фізикою, не всі зацікавлені у збагаченні  знань, бо ці науки здаються їм важкими  для сприймання. Традиційно вважають, що найскладнішим предметом у школі є математика. Вона вимагає постійних розумових зусиль, абстрактного і логічного мислення. І тому я і вибрала проблему: «Розвиток творчих здібностей учнів та їх пізнавальної активності на уроках через призму різних форм і методів навчання».

    Ідея досвіду

    • Організувати навчальний процес таким чином, щоб забезпечити максимальну активність учнів на уроках математики та фізики;
    • Навчати дітей аналізувати, систематизувати, застосовувати знання в життєвих ситуаціях;
    • Стимулювати учнів до самоосвіти, творчості. Для досягнення мети вважаю доцільним: використовування різноманітних форм, методів, прийомів організації з урахуванням здібностей учнів;
    • Диференціація знань з урахуванням вікової категорії та рівня засвоєння  матеріалу;
    • Підвищення мотивації та стимулювання навчальної діяльності шляхом пропозиції проблемних ситуацій та завдань відповідно до інтересів учнів певного віку;
    • Розвиток самостійного мислення учнів, спроможності до самореалізації та самоосвіти;
    • Розвиток комунікативних навичок

    Тому я переконана, що тільки творчо навчаючи, можна досягти успіхів у роботі!

    Концепції

    Над проблемою розвитку творчих здібностей працювали багато науковців. Психологічні аспекти цього питання розглядалися у працях Л.Виготського. Педагогічні та дидактичні аспекти розвитку творчих здібностей висвітлено в працях Г.Альштулера. Методичні підходи до розвитку творчих здібностей і технічної творчості досліджені у наукових працях А.Осборна та інших. Саме ідеї цих людей я використовую.

    Методи реалізації

    Розглянемо питання про вимоги, яким повинен відповідати цікавий матеріал, щоб його використання дало міцний навчальний ефект. При виборі того чи іншого матеріалу вчителю слід враховувати захоплення та інтереси школярів. Місце цікавинок на уроці може бути різним. Оскільки творчі здібності розвиваються в процесі діяльності, то необхідно розробляти й удосконалювати різні види творчих завдань. Тому при організації уроків на етапі мотивації навчальної діяльності учнів я застосовую різні засоби активізації пізнавальної діяльності, серед яких: уривки з оповідань, казки, вірші, загадки, незвичайні вправи. Щоб процес був цікавішим доцільно на уроці пропонувати проблемні ситуації за допомогою нестандартних форм та методів, спираючись при цьому на психологічні аспекти. Доцільно використовувати такі вправи: «Тренуємо пам’ять» (Дивлячись на предмети на дошці протягом 3 хвилин,учні відтворюють їх у зошиті); «Пінг-понг» (До дошки запрошується учень, що склав найбільше запитань за домашнім завданням. Передаючи смайлик однокласникам, задає їх); методи «Прес»; «Бартер»; інтерактивна вправа «Снігова лавина» (алгоритм прийому: слово-речення-запитання-відповідь); «Порівняй» (Називаються пари слів, а учні відповідають, чим вони схожі і чим відрізняються); «Джиг - соу» (Робота в творчих лабораторіях); інтерактивна вправа «Похвали себе сам за те, що…»;  «Слова за хвилину» (Учні працюють у парах, називаючи  терміни); методика кольоропису «Вивчення емоційного стану учнів».

    Провівши самоаналіз власної діяльності на урках, зробила висновки. Так, наприклад, якщо в дитини хороший настрій і вона емоційно врівноважена, то рівень засвоєння нею знань на уроці зростає. Використання різних інтерактивних вправ теж позитивно впливають на кінцевий результат. Часто використовую уроки, під час яких показую широкий спектр використання математични здібностей в різних науках. І коли учень бачить, що без вивчення даної теми не можливо засвоїти складний матеріал з астрономії, географії, біології, хімії, то їх пізнавальний інтерес зростає. А, якщо до уроку добавити елементи фізкультури, то, навіть, складна і не цікава тема стане для дітей більш доступною. Велику роль у вивченні математики відіграють уроки – узагальнення. Тому, спробувавши інтерактивну ігрову вправу «Сходинки до успіху», почала застосовувати її постійно.

             Форми роботи

                    Підвищення рівня засвоєння знань

    Вивчення емоційного стану

                       23%

    Інтерактивні вправи

                       18%

    Міжпредметні зв’язки

                        32%

    «Сходинки до успіху»

                        16%

    Провівши опитування 25 учнів, з метою з’ясування, який вид роботи їм найбільше подобаєтья, отримала такий результат: 21-ому учневі дуже подобаються уроки, де є зв’язок з іншими предметами, 18 полюбили різноманітні інтерактивні вправи, 8 подобаються ігрові форми роботи, а 7 учнів відмітили методи, під час яких всі задіяні.

    Наявність математичних здібностей в одних учнів і недостатня розвинутість їх в інших вимагає від учителя постійного пошуку, шляхів формування і розвитку таких здібностей у школярів. Рівнева диференціація з урахуванням психології математичних здібностей учнів збільшує можливості роботи вчителя. Такий підхід створює умови для розвитку здібностей учнів, які мають природжені задатки до занять математикою, і забезпечує посильною роботою учнів, які не мають таких задатків. Виконуючи посильні завдання, учень отримує впевненість у своїх силах. Часто застосовую на уроках  можливості комп’ютерного класу з такою метою:  усвідомити можливості ефективного застосування комп’ютерних технологій; привчити учнів до самостійної дослідницької діяльності під час розв’язування практично спрямованих завдань.

    Я постійно переймаю досвід у своїх колег та ділюся власним:

    Як  керівник міжшкільного  МО вчителів фізики, намагаюся впровадити в життя ідеї, які, на мій погляд, дать результат при вивченні математики та фізики.

    Головне завдання вчителя – організувати і керувати діяльністю учнів і створити такі умови, коли кожен учень хотів і міг би найбільш ефективно здійснювати таку діяльність. Навчитися жити творчо – значить оволодіти естетичним ставленням до життя, сприяти становленню особистості, розвитку її творчих здібностей, виявленню талантів, обдарованості, знайти смисл життя, зробити правильний життєвий вибір, виробити потребу в самопізнанні, самореалізації у різних видах творчої діяльності. Рецепту на всі випадки життя не має.

    Я радію будь-якому, хоч і маленькому, успіху своїх учнів. Учасники та переможці олімпіад з фізики, переможці математичного конкурсу ім. М.В.Остроградського, лауреати МАН з астрономії; предметні конкурси «Кенгуру», «Левеня», «Геліантус»; просто гарно написані контрольні роботи – це клопітка праця вчителя та учня. Горда, за своїх учнів, які зараз студенти престижних вузів бюджетної форми навчання: Пропой Ярослав, Терещенко Ірина, Чех Альона, Клець Ігор, Орловська Ірина. Для них складні математика та фізика виявилися «щасливим квитком» у самостійне життя.

    Отже,  я переконана що творчий  учитель  весь час потребує пошуку. Саме це прагнення до нового сприятиме тому, що кожен учень відкриє щось нове для себе, проявить творчість, просто краще засвоїть матеріал. Дітям буде цікаво вчитися, вони будуть розвиватися як особистості, зросте їх повага до себе, до вчителя. 

    Категорія: Мої статті | Додав: galina (22.11.2015)
    Переглядів: 1421 | Теги: учні, досвід, проблема, школа, вчитель, курченко, гриньки | Рейтинг: 5.0/4
    Всього коментарів: 0
    avatar
    uCozCopyright MyCorp © 2025